Bounce Rate چیست؟ Bounce Rate چیست؟
بازاریابی اینترتی :: جذب و حفظ مشتری از طریق اینترنت
Header

Bounce Rate چیست؟

۸ دی ۱۳۹۱ | نوشته‌شده به دست محمد مهدی هاتفی در متفرقه

 Bounce Rate به معنی نرخ خروج پس از ورود به وب سایت است. هرچه میزان این نرخ پایین تر باشد بهتر است. در این مقاله به تعریف نرخ خروج پس از ورود به وب سایت و راهکارهای کاهش آن پرداخته می شود.

نرخ خروج پس از ورود به وب سایت

هنگامی که بازدید کننده به وب سایت وارد می شود و صفحه دیگری از وب سایت را بازدید نمی نماید و از وب سایت خارج می شود نرخ خروج روی داده است. نرخ خروج پس از ورود به وب سایت ، معیار کیفیت بازدید از یک وب سایت است و بالا بودن آن ممکن است به دلیل این باشد که صفحات فرود در وب سایت مناسب توقع بازدید کننده نیستند به عنوان مثال شما صفحه ای از وب سایت را برای فروش پوشاک آماده می کنید ولی این کار را با کیفیت لازم انجام نداده اید و بازدید کننده بدون اینکه به صفحه دیگری مراجعه کند و یا اقدام به خرید کند که طبیعتا در فرایند خرید صفحات دیگر را نیز بازدید می کند از صفحه خارج می شود و این نشانه ضعف صفحه مورد نظر است و باید علت خروج بازدید کننده از وب سایت مشخص شود.

اما چگونه می توان به نرخ خروج پس از ورود به وب سایت برای صفحات مختلف پی برد؟ استفاده از نرم افزارهای رهگیری کاربران و ارائه اعداد و آمار کاربران مانند گوگل انلیتیکس می توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند.

فرمول نرخ خروج پس از ورود به وب سایت از تقسیم تعداد کل بازدیدهایی که فقط به صورت یک صفحه ای بوده اند بر تعداد کل ورودها به صفحه محاسبه می شود به عنوان مثال در صورتی که تعداد بازدیدهایی که از یک صفحه صورت می گیرد و بازدید کننده از صفحه خارج می شود 20 بازدید و تعداد کل بازدیدها از صفحه 100 بازدید باشد نرخ خروج پس از ورود به وب سایت این گونه محاسبه می شود:

 20/100 = 20% = نرخ خروج پس از ورود به وب سایت

البته نرخ خروج از وب سایت بستگی به توقع دارندگان وب سایت ها دارند و نمی توان میزان دقیقی را که مناسب باشد توصیه کرد. برداشت اشتباه دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که دارندگان وب سایت ها تصور می کنند میزان زمان ماندن بازدید کنندگان در وب سایت ها بر نرخ خروج پس از ورود به وب سایت موثر است که این طور نیست. ممکن است بازدید کننده ای از وب سایت صفحه ای را فقط 5 ثانیه بازدید کند و از صفحه خارج شود و صفحه دیگری را بازدید کند که در این صورت نرخ خروج پس از ورود به وب سایت صفر می شود ولی زمان بازدید فقط همان 5 ثانیه است. همان طور که در فرمول محاسبه نرخ خروج از سایت ذکر شد زمان ماندن کاربران در صفحات وب سایت ها تاثیری در محاسبه این نرخ ندارد.

در صورتی که نرخ خروج از صفحه ای از وب سایت بالا باشد دلایل زیادی می تواند داشته باشد که می توان به طراحی ضعیف صفحه ، محتوای با کیفیت کم ، جذب بازدید کننده های غیر مرتبط و … اشاره کرد. به عنوان مثال در صورتی که شما فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید ولی وب سایت خود را در یک وب سایت غیر مرتبط مانند یک وب سایت صنعتی تبلیغ کنید مخاطب بی کیفیت جذب کرده اید و باطبع نرخ خروج پس از ورود به وب سایت بالا خواهد بود. در زمینه تبلیغات در موتورهای جستجو هم همین طور است. تبلیغ دهندگان کلید واژه های مختلف را انتخاب می کنند اما صفحه فرود برای همه کلید واژه ها را صفحه اصلی در نظر می گیرند که این کار اشتباهی است و بازدید کنندگان پس از ورود به صفحه فرود در وب سایت از موتورهای جستجو نمی توانند اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند و با نارضایتی وب سایت را ترک می کنند.

منبع : مقالات بازاریابی اینترنتی

برگرفته از : stayonsearch.com



عکس محمد مهدی هاتفی مشاور بازاریابی اینترنتی آیا این مطلب توانسته است اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد؟ می توانید در خبرنامه وبلاگ عضو شوید و یا این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.